Saturday, March 24, 2012

Ayam Mayonis

assalamualaikum wbt , selamat petang !!


disebabkan rindukan sangat dekat budak kecik Arif Zharfan yang comel, terus ajak family pergi rumah dia.. selepas beberapa jam, sampai lahh ke destinasi yang dituju.. okey, sampai je terus peluk cium. akulah yang paling excited nak dukung dia. sampai turun-turun je kereta terus lari pecut curi dia dari abang ipar aku. HAHA. am sure dalam hati dia kata buruk benorr perangai maklang aku nie !




*sorry ariff sexy hari nie :)



selepas merelaikan rindu dendam, aku pon ke dapur. rasa macam nak masak sesuatu yang tak pernah masak. terus lahh siang ayam semua yang ada. terus siap-siapkan ayam, nak masak ayam mayonis. ragu-ragu nak buat sebenarnya. sebab tak pernah cuba. tapi akhirnya alhamdulillah.. hasilnya sedap juga :)



bahan-bahan :

1. sedikit halia.
2. bawang putih 3 ulas.
3. bawang merah / bawang besar
4. lada sulah
5.lada hitam
6. mayonis satu pek kecil
7. madu
8. air
9. gula
10. garam


cara-cara :


1. kisar halia, bawang putih, bawang merah dengan campurkan sedikit air.. bahan-bahan yang dikisar nie nak dijadikan sebagai bahan perap ayam nanti. kemudian, asingkan dalam satu bekas yang lain.

2. ambil madu, garam, gula dan lada hitam. masukkan ke dalam bahan-bahan yang dikisar tadi. masukkan dalam satu bekas, campurkan.. masukkan mayonis sekali. kemudian boleh la letakkan lada sulah. ikut la berapa banyak yang korang nak.

3. sedia untuk dibakar dalam oven.

4. sedia dihidang !


mudah kan ? korang boleh la cuba :)


tadda ! siap dah.. dah bole makan :)



selamat mencuba !!

gadis penat membebel :: meileinna.mell surat cinta siap pos pada : 5:30 PM

0 budak comell doakan mell sihat:

Post a Comment

 

mellina mell | ingin menempah? just click my name :)